Nieuwe verplichte manier van factureren in de B2B-context vanaf 1 januari 2026

In de B2B-context zal er een belangrijke verandering komen met betrekking tot het versturen van facturen en dit met ingang van 2 januari 2026. De manier van factureren zal namelijk verplicht elektronisch dienen te gebeuren.

Meer bepaald gaat het om gestructureerde elektronische facturen die rechtstreeks tussen de software van de betrokken ondernemingen dienen te worden uitgewisseld.

Facturen gewoon als pdf doorsturen via e-mail of via het eigen platform zal niet meer volstaan. Alle facturatie zal immers dienen te gebeuren via een decentraal netwerknetwerk genaamd Peppol. Uw eigen facturatie- of boekhoudsoftware zal hiervoor een beveiligde connectie moeten maken met dit Peppol-netwerk (een soort als telecomnetwerk die gegevens beveiligd en gestructureerd zou uitgewisselen) waarmee ook uw klant of leverancier geconnecteerd is en zal via deze connectie facturen kunnen verzenden en ontvangen.

Deze werkwijze zal het proces aanzienlijk vereenvoudigen, aangezien automatische verwerking en opvolging mogelijk worden. Met één klik kan men nu de betalingsstatus van een factuur controleren.

Belangrijke kanttekening:
deze verplichting geldt enkel in hoofde van Belgische ondernemingen dewelke Btw-plichtig zijn.
Eveneens dient het te gaan om een facturatie binnen een B2B-context. Voor een factuur gericht aan een particulier, geldt deze verplichting niet.

Dit is een innovatieve manier van factureren die met de tijd meegaat. Het systeem moet echter ook efficiënt zijn.

De FOD Financiën en Agoria zullen in de toekomst een lijst beschikbaar stellen via hun website alwaar de verscheidene compatibele software te vinden zullen zijn.

Aangezien het installeren van deze nieuwe software niet steeds gratis zal zijn, voorziet de FOD Financiën in een tegemoetkoming.

Deze is geregeld als volgt:

Vanaf 1 januari 2025 verhoogt de investeringsaftrek voor digitale investeringen tot 20 %. Momenteel bedraagt deze aftrek voor zelfstandigen en kleine vennootschappen 15,5 %.
In de belastbare tijdperken 2024 tot en met 2027 mogen kleine vennootschappen en zelfstandigen die abonnementsformules gebruiken een verhoogde kostenaftrek van 120 % toepassen voor factureringspakketten.

Als het programma naar behoren functioneert, betekent dit een stap richting een modernere economie. Echter, als de technische vaardigheden van de betrokken ondernemingen tekortschieten, kan de FOD Financiën verschillende klachtenmails verwachten.
BRON: https://www.vlaio.be/nl/nieuws/gestructureerde-elektronische-facturen-tussen-ondernemingen-verplicht-vanaf-2026

Related Posts