Kan het slachtoffer bij een verkeersongeval eveneens aansprakelijk worden gesteld?

Door de start van het nieuwe schooljaar begeven zich opnieuw heel wat mensen in het verkeer. Dit zorgt voor heel wat drukte, zeker op de weg naar school en aan de schoolpoort.

Wanneer u met de kinderen op de achterbank naar school rijdt, kan dit extra stress met zich meebrengen waarbij u zowel moet letten op de kinderen en uw focus op de weg houden.

Het verlenen van een voorrang van rechts kan hierdoor snel aan u voorbij gaan.

Maar wat houdt de voorrang van rechts nu precies weer in volgens de Wegcode?

Artikel 12.3.1 van de Wegcode bepaalt het volgende:

Elke bestuurder moet voorrang verlenen aan de bestuurder die van rechts komt, behalve indien hij op een rotonde rijdt of indien de bestuurder die van rechts komt uit een verboden rijrichting komt.

De bestuurder moet evenwel voorrang verlenen aan iedere bestuurder die rijdt op de openbare weg of de rijbaan die hij oprijdt:

        1. a) wanneer hij uit een openbare weg of een rijbaan met een verkeersbord B1 (omgekeerde driehoek) of met een verkeersbord B5 (stop) komt;
        2. b) wanneer hij uit een aardeweg of een pad op een openbare weg met een rijbaan komt.”

In het verkeer zijn er heel wat bestuurders die de voorrang van rechts regel niet respecteren, wat lijdt tot gevaarlijke situaties.

Wanneer het niet respecteren van de voorrangsregel lijdt tot een ongeval, is in beginsel de bestuurder die ten onrechte geen voorrang van rechts heeft verleend, altijd in fout.

Evenwel is het mogelijk dat u als slachtoffer zelf een fout heeft begaan, waardoor dit zal leiden tot een gedeelde aansprakelijkheid inzake het verkeersongeval en de schade.

Bijvoorbeeld, u reed als slachtoffer te snel waardoor u niet zichtbaar was voor de andere bestuurder die u voorrang van rechts diende te verlenen. Hierdoor was de andere bestuurder niet in de mogelijkheid om u volgens artikel 12.3.1. van de Wegcode de voorrang te verlenen.

Met andere woorden heeft u als slachtoffer aldus er mede voor gezorgd dat het ongeval is ontstaan.

Een tweede voorbeeld van een gedeelde aansprakelijkheid is de situatie waarbij u ten tijde van het ongeval geen gordel droeg. Dit heeft als gevolg dat de schade die volgt uit het feit dat u geen gordel droeg niet vergoed wordt door de andere bestuurder. U dient deze kosten dan ook zelf te dragen.

Ook bij kruispunten dient u bijzonder alert te zijn. Artikel 12.2 van de Wegcode bepaalt het volgende:

De bestuurder die een kruispunt oprijdt moet dubbel voorzichtig zijn ten einde alle ongevallen te voorkomen.”

Dit houdt in dat zelfs wanneer u voorrang heeft, u steeds de nodige alertheid aan de dag moet leggen en dient na te gaan of er toch geen voertuig aankomt.

Bovendien geldt er een algemene voorzichtigheidsverplichting in het verkeer (artikel 10.1,3° van de Wegcode). Deze verplichting heeft als gevolg dat het niet toegelaten is om tegen zaken aan te botsen.

In het juridische jargon benoemt men deze overtreding “niet kunnen stoppen voor een voorzienbare hindernis”. Zelfs wanneer u voorrang van rechts heeft is het dus aangewezen om de nodige voorzichtigheid aan de dag te leggen.

U zorgt er bij voorkeur steeds voor dat u tijdig kan stoppen (wanneer u voldoende tijd heeft om te anticiperen) om zo een ongeval te vermijden, want de bestuurder die van links komt is immers een voorzienbare hindernis.

Wanneer u echter niet over voldoende tijd beschikt om te reageren, dan gaat het over een onvoorzienbare hindernis. Dit verschil zorgt er voor dat u niet aansprakelijk bent op grond van artikel 10.1,3° van de Wegcode.

Wanneer er een voorzienbare hindernis is betrokken in een auto-ongeval dan zal het slachtoffer niet alle schade vergoed krijgen van de andere bestuurder. Het slachtoffer zal dan gedeeltelijk aansprakelijk kunnen worden gesteld voor het ongeval wat neerkomt op een verdeling van de aansprakelijkheid.

Op grond van de bovenstaande bepalingen is het aldus mogelijk dat u als slachtoffer een fout begaat wanneer u niet de nodige voorzichtigheid aan de dag legt bij het oprijden van een kruispunt.

Het is dus aangewezen om bij het nemen van uw voorrang van rechts ervan uit te gaan dat de andere bestuurder u geen voorrang zal verlenen. U vertraagt best voor u uw voorrang neemt.