Webshops opgelet: vanaf 1 juni 2022 gelden strengere garantieverplichtingen

Vanaf 1 juni 2022 treedt er belangrijke nieuwe wetgeving i.v.m. webshops in werking. De nieuwe regels wijzigen de wettelijke garantie die de verkoper aan de consument moet geven.

Vandaag moet een verkoper 2 jaar wettelijke garantie geven op consumptiegoederen zoals kleding, meubels, huishoudtoestellen, laptop en gsm … Voor diensten en digitale inhoud zoals video’s, audio-opnames, streaming … bestond geen wettelijke garantieverplichting. Dit verandert aldus binnenkort.

Vanaf 1 juni 2022 geldt er een wettelijke garantieplicht voor:

    • ‘Digitale diensten of content’: denk aan streamingdiensten, opslag in de cloud, computerprogramma’s, audiobestanden, e-books … voor deze zaken geldt vanaf juni 2022 eveneens een garantieverplichting. Let op, dit geldt eveneens voor diensten en digitale inhoud die gratis worden aangeboden!
    • ‘Goederen met digitale elementen’: denk aan een tablet die wordt verkocht met een bijhorend besturingssysteem. Op het besturingssysteem zelf geldt vanaf juni nu ook een garantieverplichting. Dit is vandaag niet het geval, enkel voor de tablet is er een wettelijke garantie. De nieuwe regels gelden eveneens voor smartphones die worden verkocht met bijhorende apps, domotica, smartwatches …

Een andere belangrijke nieuwigheid bestaat uit het wettelijk vermoeden van garantieplicht gedurende 2 jaar. Elk gebrek wordt geacht gedurende 2 jaar onder de garantie te vallen, behoudens bewijs van het tegendeel. Dit is een heel belangrijke wijziging. Op heden is het vermoeden immers beperkt tot 6 maanden. Na 6 maanden moet de koper bewijzen dat hij de goederen niet verkeerd heeft gebruikt.

Bijkomend is de verkoper vanaf juni verplicht om gepaste updates te voorzien voor alle aangeboden diensten en content. Hetzelfde geldt voor diensten en content die gratis die worden aangeboden. De digitale elementen moeten immers goed blijven functioneren gedurende de hele garantietermijn.

Tot slot gelden er enkele nieuwe regels i.v.m. commerciële garantie. Als verkoper kan je immers aanvullende garanties geven aan de koper. Hierover wordt in de nieuwe regelgeving bepaald dat het verboden is om in reclame de garantie gunstiger voor te stellen dan ze is. Dit is misleidend en dus verboden. Daarnaast moet de tekst van de garantie in heldere en begrijpelijke taal geschreven zijn en moet de verkoper uitdrukkelijk wijzen op de wettelijke garantie. Het moet ook duidelijk zijn hoe de koper de garantie kan inroepen.

Vanaf 1 juni 2022 is de nieuwe regelgeving van kracht. Als verkoper is het dus belangrijk om je algemene voorwaarden in overeenstemming te brengen met de nieuwe regelgeving.

Wenst u hulp bij het aanpassen van uw algemene voorwaarden, dan kan u uiteraard steeds bij ons terecht!

Bron:

    • Wetsontwerp dd. 7 december 2021 tot wijziging van de bepalingen van het oud Burgerlijk Wetboek met betrekking tot de verkopen aan consumenten, tot invoeging van een nieuwe titel VIbis in boek III van het oude Burgerlijk Wetboek en tot wijziging van het Wetboek van economisch recht, doc. 2355/001. (https://www.lachambre.be/FLWB/PDF/55/2355/55K2355001.pdf)

Related Posts