In de praktijk sturen ondernemingen vaak enkele beknopte algemene voorwaarden mee op hun factuur naar de klant. Deze beknopte algemene voorwaarden betreffen voornamelijk de betalingsvoorwaarden en bepalingen omtrent laattijdige betaling. Dit is echter niet voldoende. Vaak zijn de algemene voorwaarden niet meer aangepast aan de huidige wetgeving.
Als ondernemer is het aangewezen om de nodige aandacht aan de dag te leggen inzake de algemene voorwaarden wanneer u iets verkoopt.
De algemene voorwaarden bepalen namelijk de rechten en plichten van de partijen. Ze zijn dan ook van cruciaal belang in de relatie tussen koper en verkoper.
Algemene voorwaarden omvatten diverse bepalingen betreffende de verkoopprijs, de betalingsvoorwaarden, de leveringsvoorwaarden, de bedenktijd van de consument, de bevoegde instanties bij een geschil enz.
Om te beginnen dient u als ondernemer eerst na te gaan of uw algemene voorwaarden tegenstelbaar zijn aan uw klant. Algemene voorwaarden zijn tegenstelbaar wanneer ze (1) ter kennis werden gebracht aan de koper en (2) de algemene voorwaarden werden aanvaard door de koper.
Kennisname
U bent als ondernemer verplicht om uw klant voldoende te informeren. Deze informatieplicht is onderdeel van de kennisgeving.
Volgens een arrest van het Hof van Cassatie van 18/06/2021 houdt de verplichting tot het verlenen van informatie in dat de consument voorafgaand aan het sluiten van de overeenkomst effectief kennis moet krijgen of minstens de redelijke mogelijkheid moet hebben om kennis te nemen van de algemene voorwaarden.
Het is met andere woorden van groot belang dat de algemene voorwaarden reeds bij de bestelling worden overgemaakt (bv. bestelbon, offerte) en niet pas voor het eerst bij de facturatie.
Daarenboven moet uw algemene voorwaarden leesbaar en begrijpelijk zijn.
Aanvaarding
De koper dient uw algemene voorwaarden te aanvaarden.
De wetgever maakt hiervoor een onderscheid tussen koper-consument (B2C) en koper-ondernemer (B2B).
De consument geniet een ruimere bescherming in vergelijking met een ondernemer. De reden hiervoor is dat een ondernemer geacht wordt een professional te zijn waarvan men meer mag verwachten. De consument moet de algemene voorwaarden uitdrukkelijk aanvaarden door de bestelbon of offerte te ondertekenen met als vermelding “gelezen en goedgekeurd”. Bij een digitale bestelling erkent de consument de algemene voorwaarden gelezen en aanvaard te hebben door een vakje onderdaan de webpagina aan te klikken vooraleer hij de online bestelling kan plaatsen en bevestigen.
Een klant-ondernemer wordt geacht de algemene voorwaarden die op de factuur staan te aanvaarden. Dit is namelijk een stilzwijgende aanvaarding. Deze stilzwijgende aanvaarding kan bijvoorbeeld worden afgeleid uit de uitvoering van de overeenkomst of een reeds bestaande handelsrelatie tussen de koper en verkoper. Wanneer een klant-ondernemer niet akkoord zou gaan met een factuur dient hij deze zonder uitstel en gemotiveerd protesteren.
Pas als aan de voorwaarde van kennisname en aanvaarding is voldaan zijn uw algemene voorwaarden tegenstelbaar aan de koper.
Indien u hulp wenst bij het opstellen of actualiseren van uw algemene voorwaarden, aarzel dan niet om ons te contacteren