OMZETTING VAN DE KLOKKENLUIDERSRICHTLIJN, BEROEPSGEHEIM VERDER UITGEHOLD

Op 24/11/2022 werd het wetsontwerp, dat voorziet in de omzetting van de Europese richtlijn 2019/1937 inzake de bescherming van personen die inbreuken op het Unierecht melden (klokkenluidersrichtlijn), goedgekeurd in de kamer. Deze nieuwe klokkenluidersregeling heeft als doel om personen te beschermen als zij informatie uit hun werkomgeving over inbreuken op geldende regelgeving melden. Zo wordt er onder andere bepaald dat men hiervoor terecht moet kunnen bij veilige meldingskanalen, bij voorkeur intern bij hun eigen organisatie maar ook bij externe kanalen die door de overheid worden opgezet (bv. de FSMA of het FAVV). Indien dit niet tot passende actie leidt en er ernstige redenen zijn om aan te nemen dat er sprake is van onmiddellijk gevaar voor het openbaar belang, is er eveneens de mogelijkheid om beroep te doen op de pers.

Verder is iedere vorm van sanctie naar aanleiding van een melding of openbaarmaking verboden. Te denken hierbij valt in de eerste plaats aan ontslag of financiële sancties, maar ook negatieve beoordelingen of een verandering van taken vallen hieronder.

Mensen die voor een overheidsinstantie of private onderneming werken, zijn vaak de eersten die op de hoogte zijn indien er zaken plaatsvinden die een mogelijkse dreiging inhouden op het algemeen belang. Voor de omzetting van deze richtlijn was de bescherming van klokkenluiders in België echter quasi onbestaande waardoor potentiële klokkenluiders er zich vaak van weerhielden om dergelijke zaken te melden uit vrees voor represailles. Door deze richtlijn tracht men deze drempel weg te werken. Het belang van klokkenluiders mag immers niet onderschat worden. Zonder klokkenluiders zouden bijvoorbeeld het milieuschandaal bij 3M in Zwijndrecht of de gezondheidscrisis met fipronil-eieren nooit of minder snel aan het licht zijn gekomen.

Bij de omzetting van Europese klokkenluidersrichtlijn ging België een stuk verder dan zijn Europese collega’s. Zo zullen fiscale en sociale fraude binnen het toepassingsgebied vallen, hetgeen niet was voorzien in de oorspronkelijke Europese richtlijn. Verder zal er, op de vertrouwelijkheid van communicatie tussen advocaat en cliënt en de medische privacy na, ook geen uitzonderingsregeling zijn voor professionals die onder het beroepsgeheim vallen waardoor ook zij in aanmerking komen voor bovenstaande beschermingsmaatregelen wanneer zij informatie melden die is beschermd door de toepasselijke beroepsregels. Dit heeft dan ook verregaande gevolgen voor cijferberoepers zoals accountants. Zij zullen immers niet langer bestraft kunnen worden voor het lekken van strafbare feiten die hen in hun hoedanigheid van accountant werden toevertrouwd of van feiten met een vertrouwelijk karakter die zij in de uitoefening van hun beroep hebben vastgesteld.

Related Posts