De Omnibusrichtlijn, die dateert van november 2019, is eindelijk omgezet naar Belgisch recht. De nieuwe wetgeving zal inwerking treden op 28 mei 2022.
De Omnibusrichtlijn is een initiatief van de Europese wetgever om ervoor te zorgen dat consumentenrechten beter afgestemd zijn op de maatschappij waarin we vandaag leven, met name waar onlinemarktplaatsen en e-commerce alomtegenwoordig is. Nieuwe informatieplichten worden dan ook in het leven geroepen. Daarnaast regelt de richtlijn de regels rond de aankondiging van prijsverminderingen.
-
- Informatieverplichtingen onlinemarktplaatsen
Vooreerst roept de richtlijn enkele nieuwe informatieplichten in het leven. Onlinemarktplaatsen zullen vanaf 28 mei 2022 moeten meedelen of producten aangeboden worden door derde-ondernemers of derde-particulieren. Als het derde-particulieren betreft, dan is de onlinemarktplaats verplicht om de koper in kennis te stellen dat de consumentenbescherming niet van toepassing is.
Daarnaast wordt de ‘zwarte lijst’ die is opgenomen in het Wetboek Economisch Recht aangevuld met enkele nieuwe bepalingen. Die zijn er in eerste instantie op gericht om valse reviews tegen te gaan. Het wordt verboden om derde partijen in te schakelen om (valse) reviews te geven over producten en diensten. Er moet door het onlinemarktplatform worden gegarandeerd dat de reviews die worden weergegeven effectief zijn van consumenten die voor het product of de dienst hebben betaald. Verder moet er ook worden aangegeven of alle reviews worden weergegeven en niet enkel positieve reviews.
-
- Prijsverminderingen
De richtlijn wil een einde maken aan misleidende en frauduleuze praktijk, zoals bijvoorbeeld de praktijk waarbij de prijs van producten eerst kunstmatig hoog wordt gezet, om vervolgens kortingen te geven die in wezen neerkomen op de basisprijs. Om die reden zullen ondernemingen vanaf 28 mei 2022 bij de aankondiging van prijsverminderingen een referentieprijs moeten weergeven. De referentieprijs is steeds de laagste prijs die de onderneming heeft toegepast in de periode van minstens 30 dagen voor de prijsvermindering. Op deze manier wordt er transparantie geboden naar de consument toe.
Indien producten minder dan 30 dagen op de markt zijn, is de vorige prijs de laagste prijs die door de onderneming werd toegepast in de periode die niet korter is dan 7 dagen voor de toepassing van de prijsvermindering.
Het blijft wel mogelijk om het kortingspercentage gradueel te laten stijgen, doch voor zever het gaat om een progressieve toename van de korting in een ononderbroken periode van maximaal 30 dagen. De onderneming moet in dat geval niet bij elke verhoging van de korting de referentieprijs aanpassen, maar kan de initiële referentieprijs van bij de eerste prijsvermindering handhaven.
Het is dus aangewezen goed na te kijken of uw website en prijzenpolitiek nog aangepast is aan de nieuwe regelgeving.
Heeft u vragen of wenst u meer informatie hierover, aarzel dan niet ons te contacteren!Bron:
RICHTLIJN (EU) 2019/2161 VAN HET EUROPEES PARLEMENT EN DE RAAD, https://eur-lex.europa.eu/legal-content/NL/TXT/PDF/?uri=CELEX:32019L2161&from=SK