Sinds 1 juli 2021 vallen de Belgische voetbalbond, de profclubs en de makelaars onder de regels van de wet van 18 september 2017 tot voorkoming van het witwassen van geld en de financiering van terrorisme en tot beperking van het gebruik van contanten (antiwitwaswet). Deze legt aan de onderworpen entiteiten verschillende verplichtingen op om de verrichtingen die verband houden met witwassen van geld te voorkomen, op te sporen en te verhinderen.
Deze regelgeving was oorspronkelijk niet van toepassing op de voetbalwereld maar na operatie zero, het befaamde onderzoek naar verdachte financiële verrichtingen die enkele jaren geleden de Belgische voetbalwereld in rep en roer bracht en resulteerde in een hele resem aan arrestaties, verhoren en aanhoudingen, werd er vanuit de politiek gepusht om ook de voetbalwereld aan deze strenge regelgeving te onderwerpen aangezien uit het onderzoek is gebleken dat de voetbalwereld zeer fraudegevoelig is . België is daarmee het enige land in de EU waar het voetbal onderworpen is aan antiwitwasregels.
Wie onder de witwaswetgeving valt moet rekening houden met twee belangrijke verplichtingen, zijnde de identificatie van de klant en de meldingsplicht. Met het nieuwe antiwitwasreglement, goedgekeurd bij KB van 20 maart 2023 en begin deze week in werking getreden, worden enkele verplichtingen op technische punten aangevuld specifiek voor de voetbalwereld.
Het tweede hoofdstuk van dit reglement bevat een aantal waakzaamheidsverplichtingen waaraan de clubs heden ten dage moeten voldoen. Zo moeten de clubs enerzijds de nodige maatregelen nemen zodat ze hun cliënten kunnen identificeren en hun identiteit kunnen verifiëren, en anderzijds de maatregelen ter identificatie van de kenmerken van de client en het doel en de aard van de zakelijke relatie of de voorgenomen occasionele verrichting. Indien de overeenkomst betrekking heeft op de transfer van een speler dient dit te gebeuren voor de transfer wordt ingevoerd in het FIFA-TMS, in de andere gevallen voor het sluiten van de overeenkomst. In geval van een zakelijke relatie moet de club de identificatie- en risicoanalysegegevens bijwerken wanneer elementen die relevant zijn voor de individuele risicobeoordeling veranderen. Indien het niet mogelijk is de client te identificeren of hun identiteit te verifiëren, mag de overeenkomst niet gesloten worden. Indien er atypische verrichtingen of feiten worden vastgesteld, zijn de clubs verplicht om een verslag op te maken dewelke dient overgemaakt te worden aan de CFI.
Verder worden er in het reglement ook enkele verplichtingen opgelegd met betrekking tot de interne organisatie van de clubs. Voorbeelden hiervan zijn de verplichting om bepaalde documenten gedurende 10 jaar te bewaren, werknemers en vertegenwoordigers te sensibiliseren over het reglement en de antiwitwaswet en het aanduiden van een antiwitwasverantwoordelijke.