De EU Klokkenluidersrichtlijn nr. 2019/1937 van 23 oktober 2019 voorziet in een bescherming van personen die inbreuken melden op het recht van de Europese Unie inzake verschillende onderwerpen, namelijk:
-
-
- Productveiligheid
- Voedselveiligheid
- Milieubescherming
- Overheidsopdrachten
- Financiële diensten
- Veiligheid van vervoer
- Consumentenbescherming
- Volksgezondheid
- …
-
Zo dienen zowel private als publieke overheidsbedrijven die meer dan 50 personeelsleden in dienst hebben een intern meldingskanaal oprichten en een klokkenluidersbeleid uitwerken.
De Richtlijn voorziet in een ruime invulling van de term “Klokkenluider”. Zo worden zowel (ex-) werknemers als aandeelhouders, bestuurders, sollicitanten, zelfstandige medewerkers en zelfs betrokken derden (zoals familieleden en collega’s) die een werkrelatie hebben met de organisatie waarover de melding werd gedaan, beschermd bij het melden van onregelmatigheden.
Na melding dient het dossier opgevolgd te worden door een onafhankelijke persoon of afdeling en mag de onderneming zelf geen represailles ondernemen tegen de klokkenluider.
Implementatie in nationale regelgeving
De richtlijn voorziet in een omzetting in nationale regelgeving voor 17 december 2021. België heeft, net zoals vele andere Europese lidstaten, deze deadline niet gehaald.
Wel werd in juni 2021 een voorontwerp van Wet opgemaakt door de minister van Economie en Werk. Deze tekst is momenteel nog niet publiekelijk beschikbaar.
Dit ontwerp dient aldus nog goedgekeurd te worden.
Wij volgen de stand van zaken van de implementatie van deze regelgeving voor u op de voet op en houden u hiervan verder op de hoogte.