Wat zijn uw rechten als uw vlucht wordt geannuleerd?

De zomervakantie komt eraan, vele Belgen trekken erop uit naar verre bestemmingen. Het gebeurt tegenwoordig helaas wel vaker dat vluchten worden gecanceld door de luchtvaartmaatschappij.

De Europese Verordening nr. 261/2004 van 11.02.2004 voorziet gelukkig regels inzake compensatie en bijstand aan luchtreizigers bij annulering van hun vluchten. In vele gevallen is de luchtvaartmaatschappij verplicht een alternatief of compensatie aan te bieden aan de getroffen reiziger.

De beschermingsregeling geldt evenwel enkel voor passagiers die vertrekken vanuit een Europese lidstaat of die een vlucht nemen uitgevoerd door een communautaire luchtvaartmaatschappij.

Als de beschermingsregeling van toepassing is, moeten de passagiers van een geannuleerde vlucht de volgende keuze krijgen voorgelegd van de luchtvaartmaatschappij:

    • de volledige terugbetaling van het ticket binnen zeven dagen tegen de prijs waarvoor het gekocht was, voor het gedeelte of de gedeelten van de reis die niet zijn gemaakt en voor het gedeelte en de gedeelten die reeds zijn gemaakt indien verder reizen in het licht van het oorspronkelijke reisplan van de passagier geen zin meer heeft, alsmede in voorkomend geval, een retourvlucht naar het eerste vertrekpunt bij de eerste gelegenheid;
    • een andere vlucht onder vergelijkbare vervoersvoorwaarden naar hun eindbestemming bij de eerste gelegenheid; of
    • een andere vlucht onder vergelijkbare vervoersvoorwaarden naar hun eindbestemming, op een latere datum naar keuze van de passagier, indien er plaats beschikbaar is.

Tevens hebben de getroffen reizigers recht op gratis maaltijden en verfrissingen, in redelijke verhouding tot de wachttijd en in voorkomend op een hotelaccommodatie in gevallen waarin een verblijf van één of meer nachten noodzakelijk wordt.

Afhankelijk van wanneer de annulatie van de vlucht wordt meegedeeld, heeft de reiziger ook recht op een passende schadevergoeding, doch enkel onder bepaalde strikte voorwaarden:

    • annulatie meegedeeld 2 weken voorafgaand aan de vlucht: geen recht op schadevergoeding;
    • annulatie meegedeeld minder dan 2 weken maar 7 dagen voor de vlucht: recht op schadevergoeding indien er geen alternatieve vlucht wordt aangeboden die niet meer dan 2 uur voor de geplande vlucht vertrekt en niet later dan 4 uur na de oorspronkelijk aankomsttijd aankomt;
    • annulatie meegedeeld minder dan 7 dagen voor vertrek van de vlucht: recht op schadevergoeding indien er geen alternatieve vlucht wordt aangeboden die niet meer dan 1 uur voor de geplande vlucht vertrekt en niet later dan 2 uur na de oorspronkelijk aankomsttijd aankomt.

Een belangrijke uitzondering betreft de situatie waarin de luchtvaartmaatschappij kan aantonen dat de annulering het gevolg is van buitengewone omstandigheden die ondanks het treffen van alle redelijke maatregelen, niet voorkomen konden worden.

Indien uw vlucht wordt geannuleerd, doet u er goed aan om uw rechten na te gaan. U heeft in elk geval recht op terugbetaling, dan wel een andere vlucht. In bepaalde gevallen is de luchtvaartmaatschappij ook een passende schadevergoeding verschuldigd.

Bron:

    • Verordening (EG) nr. 261/2004 van het Europees Parlement en de Raad van 11 februari 2004 tot vaststelling van gemeenschappelijke regels inzake compensatie en bijstand aan luchtreizigers bij instapweigering en annulering of langdurige vertraging van vluchten en tot intrekking van Verordening (EEG) nr. 295/91.