Het nieuwe jaar in met minder alcohol? Vanaf 1 januari 2025 verstrengen de reclameregels

Het Ministerie van Justitie kondigt aan dat er in het nieuwe jaar diverse veranderingen zullen plaatsvinden, waaronder belangrijke beslissingen in de consumentensector.

In het convenant van 9 oktober 2024, opgesteld door de Jury voor Ethische Praktijken inzake reclame en marketing van alcoholhoudende dranken, worden strikte beperkingen opgelegd aan reclame en marketing van alcohol. Het primaire doel van deze wijzigingen is om alcohol minder aantrekkelijk te maken voor minderjarigen.

De nieuwe, strengere regelgeving treedt in werking op 1 januari 2025, na de feestdagen. Hoewel de commerciële motieven van deze maatregelen ter discussie kunnen staan, is de bewustwording van de gevolgen van alcoholgebruik al jaren een belangrijke drijfveer. Een recent ingevoerde verplichting vereist bijvoorbeeld dat alle alcoholreclame een waarschuwing bevat dat alcohol schadelijk is voor de gezondheid.

Hieronder volgt een selectie van de nieuwe reclameregels zoals vastgelegd in artikel 12 van het convenant:

Artikel 12 

12.1. Voor advertenties in kranten en magazines, alsook reclameaffiches, of elk ander reclamedrukwerk, televisie, bioscoop, radio of internet, gelden de bepalingen opgenomen in Bijlage B. De andere Partijen dan de Minister zorgen ervoor dat hun leden deze bepalingen naleven. 

12.2. Reclame voor alcoholhoudende dranken is verboden gedurende een periode die begint 5 minuten voor en eindigt 5 minuten na een radio- of televisie uitzending specifiek gericht op een publiek dat bestaat uit minderjarigen. Reclame voor alcoholhoudende dranken is verboden in kranten en tijdschriften specifiek gericht op een publiek dat bestaat uit minderjarigen. Reclame voor alcoholhoudende dranken is verboden tijdens de vertoning in een bioscoop van een film die specifiek gericht is op een publiek dat bestaat uit minderjarigen. Reclame voor alcoholhoudende dranken is verboden in digitale media (m.n. inhoud van websites, applicaties en sociale media) die specifiek gericht zijn op een publiek dat bestaat uit minderjarigen.

Onder “specifiek gericht op een publiek dat bestaat uit minderjarigen” wordt verstaan een publiek dat voor minstens 30% uit minderjarigen bestaat. Indien de leeftijdsverdeling van het publiek moeilijk te bepalen is, dan kunnen andere factoren in overweging genomen worden, zoals de algemene indruk van de communicatie (aantrekkelijkheid naar minderjarigen toe), het taalgebruik, de vormgeving en animatie, games en speelse activiteiten, enz. 

12.3. Het is verboden om niet-zaakgebonden en immobiele OOH-reclame met betrekking tot alcoholhoudende dranken via reclameborden, reclamemasten, billboards, reclamezuilen of in bushokjes langs de openbare weg of in de publieke buitenruimte te plaatsen in een perimeter van 150m rond scholen. 

12.4. Adverteerders maken gebruik van de door social media platformen, websites en applicaties voorziene technieken of functies om te voorkomen dat minderjarigen worden blootgesteld aan reclame voor alcoholhoudende dranken. 

12.5. Adverteerders maken gebruik van de door social media platformen voorziene technieken of functies om te vermijden dat gebruikers de hierop aanwezige reclame voor alcoholhoudende dranken zouden delen met minderjarigen.

Concluderend kan worden gesteld dat de normalisering van alcohol een andere richting zal inslaan. Het beperken van reclame voor deze schadelijke stof wordt momenteel gezien als een middel om de bevolking bewust te maken van het feit dat alcohol daadwerkelijk schadelijk is.

BRON: https://raadvoorreclame.be/app/uploads/2024/10/RvR-10.24-Convenant-inzake-reclame-voor-en-marketing-van-alcoholhoudende-dranken.pdf

Related Posts