De Europese regels met betrekking tot vertraagde en geannuleerde vluchten: een beknopt overzicht

Het annuleren van een vlucht kan een behoorlijke impact hebben op uw reisplannen, zeker wanneer u uw ticket maanden op voorhand hebt geboekt. 

Toch geeft de Europese regelgeving passagiers in dergelijke situaties duidelijke rechten. 

Wordt uw vlucht geannuleerd, dan hebt u in de eerste plaats altijd recht op de keuze tussen een alternatieve vlucht naar uw eindbestemming of de volledige terugbetaling van uw ticket. Deze keuze is volledig aan u, ongeacht de reden van de annulering.

Kiest u ervoor om een alternatieve vlucht te nemen, dan hebt u daarnaast ook recht op bijstand tijdens de wachttijd. Dat betekent dat de luchtvaartmaatschappij u maaltijden en drank moet voorzien, in verhouding tot de duur van het wachten. U hebt bovendien recht op twee gratis communicatiemogelijkheden, zoals telefoongesprekken, e-mails of faxberichten. Indien een overnachting noodzakelijk is, bijvoorbeeld door een vlucht die pas de volgende dag vertrekt, dan moet de luchtvaartmaatschappij ook instaan voor de hotelkosten én het vervoer van en naar dat hotel.

Naast deze basisrechten komt ook een mogelijke financiële schadevergoeding in beeld. U kunt deze vergoeding vragen, zelfs als u kiest voor de alternatieve vlucht, op voorwaarde dat u niet tijdig bent geïnformeerd over de annulering. “Tijdig” betekent dat u minstens twee weken voor vertrek op de hoogte werd gebracht, of – afhankelijk van de timing – dat de alternatieve vlucht binnen een bepaald tijdsvenster valt ten opzichte van het oorspronkelijke vluchtplan. 

Wordt u minder dan zeven dagen op voorhand ingelicht, dan hebt u recht op compensatie tenzij de vervangende vlucht binnen één uur voor en twee uur na de oorspronkelijke planning valt.

De omvang van deze vergoeding is afhankelijk van de afstand van de vlucht. 

Voor vluchten tot 1500 kilometer bedraagt de vergoeding 250 euro. 

Voor langere Europese vluchten en internationale vluchten tussen 1500 en 3500 kilometer is dit bedrag 400 euro. 

Voor nog grotere afstanden loopt het op tot 600 euro per passagier.

In sommige gevallen mag deze compensatie gehalveerd worden, bijvoorbeeld als de vertraging bij aankomst beperkt blijft tot twee, drie of vier uur, afhankelijk van de afstand van de vlucht.

Er is echter een belangrijke uitzondering op deze compensatieregeling: overmacht. In situaties van buitengewone omstandigheden, zoals politieke onrust, extreme weersomstandigheden, veiligheidsrisico’s of stakingen buiten de invloedssfeer van de luchtvaartmaatschappij, is de maatschappij niet verplicht om u een schadevergoeding te betalen. 

Wel blijft ze verplicht om u bijstand te verlenen zoals hierboven beschreven. 

Bij een geannuleerde vlucht hoeft u zich aldus geen zorgen te maken: een overnachting op het vliegveld is niet de enige mogelijkheid!
BRON: Verordening (EG) nr. 261/2004 van het Europees Parlement en de Raad van 11 februari 2004 tot vaststelling van gemeenschappelijke regels inzake compensatie en bijstand aan luchtreizigers bij instapweigering en annulering of langdurige vertraging van vluchten en tot intrekking van Verordening (EEG) nr. 295/91 (Voor de EER relevante tekst) – Verklaring van de Commissie

Related Posts