De vierde vrijdag van november staat traditioneel in het teken van Black Friday, de hoogdag van het consumentisme. Het concept “Black Friday” is overgewaaid uit de Verenigde Staten en wordt beschouwd als het begin van het seizoen voor kerstaankopen. Op deze dag pakken winkels uit met enorme kortingen waardoor de winkelstraten zwart zien van het volk, ziedaar de term “Black Friday”.
2+1 gratis, alles voor de helft van de prijs, 70% korting, … Op Black Friday vliegen de promoties ons om de oren. Indien aanbiedingen echter te mooi zijn om waar te zijn, zijn ze het vaak ook. Regelmatig is er immers sprake van nepkortingen. Zo worden de prijzen kunstmatig verhoogd in de dagen voor Black Friday, zodat handelaars vervolgens kunnen uitpakken met hoge kortingen. Recent heeft men de regelgeving aangepast om zulke praktijken een halt toe te roepen. Handelaars zijn nu verplicht om ook de referentieprijs te vermelden. Dit is de laagste prijs die het product kreeg in de maand voorafgaand de korting.
Indien deze verplichting niet wordt nageleefd en/of u als consument toch op deze manier wordt geblagueerd (bedot), kan dit beschouwd worden als een misleidende handelspraktijk, hetgeen verboden is volgens boek 6 van het Wetboek van economisch recht.
De kosten en inspanningen die gepaard gaan met een rechtszaak weerhouden mensen vaak om op te treden tegen dergelijk bedrog. Een rechtszaak is hiervoor echter niet noodzakelijk. Zo kunnen misleide consumenten in eerste instantie contact opnemen met de verkoper. Regelmatig hebben deze een klachtendienst waarmee men kan onderhandelen om tot een oplossing te komen.
Als dit niet tot het gewenste resultaat leidt, kan de misleide consument terecht bij de Consumentenombudsdienst, het unieke loket voor consumenten met klachten. Zij gaan uw klacht doorverwijzen naar de juiste dienst of indien er geen specifieke dienst voor klachtenbehandeling is, de behandeling van het dossier op zich nemen. Ze doen dit kosteloos en binnen een termijn van 90 dagen.
Het is eveneens mogelijk om bij de Consumentenombudsdient consumentenbemiddeling aan te vragen. Dit is een procedure die de beslechting van een geschil tussen een consument en een onderneming bevordert door een gespecialiseerde, onafhankelijke en onpartijdige instantie in te schakelen. Ook dit is gratis of tegen lage kosten.